شهید سعید

شبکه های مجازی ما را دنبال کنید

هم‌اندیشی «در امتداد سیاح» برگزار شد/ روایتی متفاوت از مناطق محروم کشور

نوشته شده در ساعت - 03 دی 1400
هم‌اندیشی «در امتداد سیاح» برگزار شد
میثم مرادی بیناباج در نشست هم اندیشی «در امتداد سیاح» گفت: به مراکز استانی حوزه هنری اعلام کردیم که با توجه به رویکردهای مشخص شده تعدادی هنرمند را انتخاب و معرفی کنند تا با همکاری آنها بتوانیم مستندهای امیدآفرینی از مناطق محروم و حاشیه‌ای همراه با روایت‌های آسیب‌های آن مناطق تولید کنیم و این امر بالاخره محقق شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست هم‌اندیشی و بررسی آثار نمایش و بررسی تولیدات مستندسازان جهادگر از ۲۵ محله حاشیه در کشور با عنوان «در امتداد سیاح»، روز گذشته ۲۰ آبان‌ماه با حضور میثم مرادی بیناباج، معاون راهبری امور استان‌ها و حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سالار شفق دبیر نهضت هنر وارثین، مستندسازان عثمان محمدی، عزیزی، خوارزمی، حامد مهاجری، لطفی، بهرامیان، ایمان ایزی و اساتید؛ محسن اسلام‌زاده و محمد نیکدل در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

میثم مرادی بیناباج معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری در این میزگرد گفت: «در امتداد سیاح» ایده‌ای بود که در تهران مطرح شد و در قالب آن با سازمان امور اجتماعی صحبت شد تا ما برای روایت تصویری متفاوت از آنچه که در مناطق محروم رخ می‌دهد، کارهایی از جمله تولید آثار مستندی را انجام دهیم. ما تلاش کردیم که ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، چهره‌ها، قهرمان‌ها و آدم‌های مؤثر مناطق محروم را به نحوی با زبان مستند به دیگران معرفی کنیم.

وی نحوه شکل‌گیری ایده ارائه روایتی متفاوت از مناطق محروم کشور را چنین تعریف کرد: نهاد سفارش‌دهنده از ما خواست که کاری فرهنگ‌ساز در مناطق محروم انجام بدهیم. پیشنهاد آنها برگزاری جُنگ بود و معمولاً فرهنگسراها چنین کاری را انجام می‌دهند. بنابراین ما اعلام کردیم که حوزه هنری موظف به برگزاری جُنگ نیست. از طرف دیگر برگزاری جُنگ در مناطق محروم دردی از دردهای ساکنان این محلات را دوا نمی‌کند. بنابراین شما برای کمک به مردم مناطق محروم باید اعتماد به نفس این افراد را با تکیه بر داشته‌های خودشان افزایش داده و تقویت کنید.

معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری بیان کرد: بعد ما به مراکز استانی حوزه هنری اعلام کردیم که با توجه به رویکردهای مشخص شده تعدادی هنرمند را انتخاب و معرفی کنند تا با همکاری آنها بتوانیم مستندهای امیدآفرینی از مناطق محروم و حاشیه‌ای همراه با روایت‌های آسیب‌های آن مناطق تولید کنیم و این امر بالاخره محقق شد.

محسن اسلام‌زاده، مستندساز و کارشناس در بخش دیگری از میزگرد «در امتداد سیاح» گفت: من در گذشته ۱۰ قسمت مستند از حاشیه شهر مشهد ساختم و امسال نیز از چند ماه قبل درگیر تولید آثار مستندی از مناطق حاشیه‌ای تهران هستم، به همین خاطر تقریباً با فضای حاشیه شهرها آشنایی دارم و می‌دانم کار کردن در حاشیه شهر بسیار سخت است اما امروز با دیدن چند کار از همکاران مستندسازم متوجه شدم که من در زمینه ساخت مستندهای مرتبط با مناطق محروم و حاشیه‌ای کم‌کاری می‌کنم، زیرا آثار مذکور بر خلاف سایر آثار مستند، نقاط قوت و مثبت مناطق محروم را روایت کرده‌اند. درخواست من برخورد حرفه‌ای حوزه هنری است. البته از اینکه حوزه هنری به مستندسازان اعتماد کرده است که به مناطق محروم بروند، تجربه‌ای کسب کنند و آن تجربه را در قالب آثارشان به ما منتقل کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: حوزه هنری، نهادی هنری است و باید با آگاهی از فرمت کاری هنرمندان به این افراد اعتماد کند و به آنها زمان کافی برای تولید آثار بدهد، سپس ناظر کیفی را برای ارزیابی آثار تعیین کند.

محمد نیکدل، مشاور پروژه «در امتداد سیاح» همچنین در این نشست گفت: اتفاق خوبی که افتاد اعتماد به هنرمندان بود و حوزه هنری از این اعتماد نتیجه خوبی گرفت. هدف کلی پروژه «در امتداد سیاح» این است که داستانی از نقش مبتکرانه مردم در مواجهه با مشکلات پیرامونی خودشان روایت شود. این پروژه باعث شد حوزه هنری با مستندسازان جوان همکاری کند و در حین کار اعتمادسازی به وجود می‌آید. در انتها با رسیدن به نتیجه مطلوب مسئولان حوزه هنری متقاعد می‌شوند که اعتماد بیشتری به مستندسازان جوان بکنند و سفارش کار بیشتری به آنها بدهند.

وی افزود: ما از زمان کلید خوردن پروژه «در امتداد سیاح» ارتباط غیر حضوری با هنرمندان داشتیم و هم‌اکنون تصمیم گرفتیم این ارتباط را به نحوی گسترش دهیم که یک شبکه شکل بگیرد.

گفتنی است؛ پروژه «در امتداد سیاح» تحت عنوان قرارگاه هنری وارثین و با همکاری معاونت راهبری امور استان‌های حوزه هنری، به مدت یک سال در حال انجام بوده و با همکاری ۲۵ مستندساز جلو می‌رود. آثار مستند تولید شده در قالب پروژه مذکور در دی‌ماه امسال و هم‌زمان با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید سیاح رونمایی و اکران می‌شوند.

منبع: پایگاه‌خبری‌حوزه‌هنری

۲۵

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین پیام ها

آرشیو پیام ها