شهید سعید

شبکه های مجازی ما را دنبال کنید

در دومین نشست «در امتداد سیاح» مطرح شد: علت و معلول آسیب‌های اجتماعی باید با هم در آثار مستند نمایش داده شوند

نوشته شده در ساعت - 03 دی 1400

محمد ساسان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های مستند معتقد است که صرفاً نمایش معلول‌های آسیب‌های اجتماعی بدون پرداخت به علت آنها هیچ تأثیری نخواهد داشت، چرا که علت‌ها و معلول‌ها باید در کنار هم منجر به یافتن راهی به سوی حل مشکلات و مسائل شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، دومین نشست هم‌اندیشی و بررسی آثار نمایش و بررسی تولیدات مستندسازان جهادگر از ۲۵ محله حاشیه در کشور با عنوان «در امتداد سیاح»، برگزار شد. نخستین نشست این هم‌اندیشی ۲۰ آبان‌ماه با حضور میثم مرادی بیناباج، معاون راهبری امور استان‌ها و حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، سالار شفق دبیر نهضت هنر وارثین و جمعی از مستندسازان «در امتداد سیاح» برگزار شد. دومین نشست این رویداد ۲۷ آبان‌ماه با حضور محمد ساسان که بیشتر با سری برنامه‌های مستند «ثریا» شناخته می‌شود، برگزار شد.

محمد ساسان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم‌های مستند است. او تهیه‌کنندگی فیلم مستند «سپیده کاشانی» و کارگردانی فیلم‌های مستند «به سوی آسمان» و «وضعیت سیاه» را برعهده داشته است. وی در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری گفت: برپایی چنین رویدادی بسیار مبارک و اثرگذار است، هر اتفاقی که موجب تمرکززدایی از تهران و منجر به شناخت استعدادهای استانی شود، بی‌شک تحسین‌برانگیز است.

وی افزود: حوزه هنری در راستای دستیابی به اهداف عالی در این راهی که آغاز کرده است باید چند نکته را مدنظر داشته باشد. یکی از آنها این است که باید از هنرمندان و استعدادهایی حمایت کند که دغدغه و مسئله‌اش زیست‌بوم خود باشد. یعنی جهت حل مشکلات بوم‌زیست و شهرستان و روستای محل سکونت خود تلاش کند، چرا که مشکلات بسیاری وجود دارد که نیازمند آسیب‌شناسی و رسیدگی هستند.

ساسان افزود: آن دسته از هنرمندان شهرستانی که جنس دغدغه‌شان همجنس با دغدغه هنرمندان تهرانی است، هنرمند مورد نظر حوزه هنری نیست؛ چرا که در راستای تولیدات مستندسازان جهادگر از ۲۵ محله حاشیه در کشور با عنوان «در امتداد سیاح»، اولویت با هنرمندانی است که نگاه و تمرکزشان روی زیست‌بوم خود باشد.

وی در پایان گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید با پرداخت به علت‌های آنها، هر دو سوی جریان روایت شود، چرا که صرفاً نمایش معلول‌های آسیب‌های اجتماعی بدون پرداخت به علت آنها هیچ تأثیری نخواهد داشت. علت‌ها و معلول‌ها باید در کنار هم منجر به یافتن راهی به سوی حل مشکلات و مسائل شود.

گفتنی است، پروژه «در امتداد سیاح» تحت عنوان قرارگاه هنری وارثین و با همکاری معاونت راهبری امور استان‌های حوزه هنری، به مدت یک سال در حال انجام بوده و با همکاری ۲۵ مستندساز جلو می‌رود. آثار مستند تولید شده در قالب پروژه مذکور در دی‌ماه امسال و هم‌زمان با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید سیاح طاهری رونمایی و اکران می‌شوند.

 

منبع: پایگاه‌خبری‌حوزه‌هنری

۲۹

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین پیام ها

آرشیو پیام ها